Baggrund & Referencer

BAGGRUND


Baggrund

Mia Møller:


  • Cand.Mag i Dramaturgi og Medievidenskab, 2005, Århus Universitet. Speciale i teatrets læringspotentiale i erhvervslivet.

  • Scenekunstlærer og scenekunstansvarlig, Anemonen. 2020-Nu
  • Der var engang...Teater Nordkraft.                      Skuespiller i improforestillingen 2021-2025
  • Juni 2017 modtog Words Talentprisen for sine historier.
  • Siden 2000 undervist og optrådt med improteater i både Danmark, Irland, England, Spanien, Sverige, Norge, Belgien, Tyskland, Finland, Frankrig, Slovenien, Italien, Ungarn og Canada.
  • OUR LIVES EU PROJEKT

         Deltog som dansk improspiller/dansk repræsentant i              det EU støttede projekt OUR LIVES, som afvikles i                    Slovenien, Berlin og København 2018. 

  • Forumteaterskuespiller siden 2006. Primært i konsulenfirmaet Dacapo, Odense.
  • Konsulent og facilitator i kreative læringsprocesser for både ledere og medarbejder.
  • Siden 2015 undervist i  improviserede fortællinger for pædagoger mv og optrådt i en række daginstitutioner i region sjælland.
  • Diverse teateropsætninger bl.a .de refusionsgodkendte forestillinger "De skød en Måge" og "Ensom Quinde" (2001-2007). Vi har ret til at være her (2024)
  • Lærer i teater,  præsentationsteknik og impro på bl.a. Brandbjerg Højskole og Danmarks Design højskole.

Anbefalinger

 

  •  København Universitet:

Helle Lausen

(Medlem af AEU Uddannelsesledelse (Administrativ efteruddannelse for universitetsansatte)

For uddannelse af AC Vejledere ved danske universiteter):

 

"Mia formåede til UG at sætte sig ind i målgruppen og de områder, vi havde brug for at udvikle. Jeg er meget imponeret over hendes facilitatorevner til både at kunne være struktureret og klart styrende samt at engagere til mod, nærvær og slip af kontrol. Med Mias faglighed fik vi udviklet og udvidet vores egen vejlederfaglighed."

 

  •  Børnehaven Himmel og Hav:

Leder, Jain Lyager:

"Nu hvor der er fokus på storytelling, bliver det meget mere opdigtede historier. Efter du har været indover, er der mere modighed om at springe ud i det, da du gjorde opmærksom på letheden i det og det ikke behøvede at være så perfekt. TAK Mia, det du har lært os er en gave til børnene."


 

  • Mia Møller og Wilma Walther-Hansen supplerer hinanden rigtigt godt. De har mod, og de har rigtigt godt styr på at varme publikum op og på at inddrage børnene. Wilma Walther-Hansen har en tillidsvækkende mildhed i sit møde med børnene, mens Mia Møllers hurtighed og undertiden festfyrværkeri-lignende attitude appellerer til løssluppenhed og 'gang i gaden'. (anmeldelse: Der var engang...)

    En fantasiåbnende venskabsrundtur (teateravisen.dk)



  •   Theatre Sainte-Catherine,Montreal, Canada:

            Alain Mercieca:

I first improvised with Mia Moller in 2017 during a festival in Austria. What struck me most was her poise on stage.


After taking her workshop I saw where it comes from: a powerful patience that connections come, and there is no need to rush a story into an improvisation. Let the improvisation birth the story. Her style of improv and theatre for me is one that I respect with an immense heart: it removes stress and competition from the art, which I feel is often detrimental to creating great theatre.


When she taught many of my fellow artists in Montreal she also obliterated the notion of levels and classification, something I had always believed in yet had never seen so eloquently deconstructed as I did when Mia put "beginner" improvisers and "experienced" ones together in her workshop. Both can learn from each other, and there is no need to classify artists. We are all capable of a simpler connection that inspires an improvisation. Her teachings were immensely valuable for the entire community at Theatre Sainte-Catherine and Le Nouveau Studio. I miss her presence inside the theatre, on the stage, back stage and as a collaborator in the many-faceted art of theatre. She inspired the minds of many here and I have no doubt will do so across the world.


An essential figure in the theatrical improvisation world, who for me, has only begun on a journey of collaboration with our theatre, community and artists of Montreal..

 

 

  •   Anmeldelse:

http://xn--kulturforbrn-4jb.dk/historiefortaelling-paa-ofelia-plads/

 

Historiefortælling ved Ofelia Plads i København søndag den 17. juli 2016.

 

"Der var dog ingen grund til at lokke børnene med diverse søde sager. . (...) Mia Møller inddrog børnene i hendes improviserede fortællinger og kom dermed til at fortælle historier om prinsesser (...), malariamyggen Viktor og Axl fra LEGO Nexo Knight med moraler som: “Bliv aldrig spist af en slange, for så bliver du ætset op af dens mavesyre” og “Økser er bedre end sværd”. Dette var klart de fortællinger, som ramte bredest, da også de helt små (3-4 årige) kunne forstå og digte med på disse. (...) så blev børnene virkelig fanget, da Mia Møller tog mikrofonen til Per Worms guitarspil og sang om to tilstedeværendes børns venskab. (...) Det kan varmt anbefales.

Arrangementet får fire ud af fem malerklatter.”

 

 

Referencer

Anemonen

Teater Nordkraft

Dacapo

Besttellers

Scenekunstskoler

Københavner ture

NOVO

Campus Carlsberg

Dansk Magisterforerning

Det Kongelige Teater, Foyer og Ofelia Beach.

Konsulenthuset Dacapo, Odense.

BUPL, Storkøbenhavn.

BUPL, Nordsjælland

AOF, Vestegnen.

Scenekunst skoler, miniskolen.

Handelshøjskolen, Frederiksberg.

Københavns VUC

Netværk 2 Pædagoger KBH

Børneringen

Daginstitutioner København:

Mælkevejen

Amagerhylden

Skolefritidshjemmet på Skolen ved Sundet

Det Lille Akvarium/Lodivej

Børnehaven Marengsen

Børnehaven Mælkevejen

Børnehaven Smyrnavej

Børnehuset Sundby Algård

Eksperimental Institutionen

Den Flyvende Kuffert

Himmel og Hav

Børnehuset 8-Tallets personale

Brandbjerg Højskole

Ryslinge Højskole

Marie Kruses Skole

FilmX, Cinemateket

Ålborg Teater

Thy Teater

Teater Møllen Haderslev

Bådteatret

Improduoen WilmaMia